News
Právne správy

Novela zákona o verejnom obstarávaní

Čo všetko prináša novela zákona o verejnom obstarávaní od 01. 08. 2024?

Národná rada Slovenskej republiky schválila novelu zákona o verejnom obstarávaní („ZVO“), ktorá s účinnosťou od 01. 08. 2024 a v prípade zrušenia žiadosti o nápravu a skrátenie lehoty na podávanie námietok s účinnosťou od 27. 06. 2024, prináša viaceré významné zmeny v oblasti verejného obstarávania. K najzásadnejším patrí:

  1.   Zvýšenie limitu pôsobnosti ZVO na 50 000 eur.

S účinnosťou od 01. 08. 2024 sa bude ZVO orientovať a vzťahovať len na verejné obstarávanie s predpokladanou hodnotou zákazky rovnou alebo vyššou ako 50 000 eur bez DPH namiesto doterajších 10 000 eur bez DPH. To znamená, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nie je v prípade zákaziek malého rozsahu, ktorých hodnota je nižšia alebo rovná sume 49 999,99 eur, viazaný ustanoveniami ZVO.

  1.   Nové výnimky, ktoré nebudú spadať pod režim verejného obstarávania.

Výnimky z verejného obstarávania sú situácie, v ktorých nie je potrebné aplikovať postupy vymedzené v ZVO, a zákazku je tak možné zadať priamo vybranému hospodárskemu subjektu.

S účinnosťou od 01. 08. 2024 je tak možné napriamo zadať podlimitnú zákazku vzťahujúcu sa na:

  • vytvorenie a dodanie výsledkov vlastnej tvorivej duševnej činnosti, ktorej výsledkom je audiovizuálne dielo,
  • dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie,
  • dodanie potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorú zadáva vyšší územný celok, obec alebo poskytovateľ sociálnej služby a
  • tvorbu, vydanie a nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, ktorú zadáva škola.

Právna úprava možnosti napriamo zadať zákazky na dodanie potravín už v podmienkach Slovenskej republiky bola. I napriek opätovnému zavedeniu a rozšíreniu tejto výnimky aj na vysoké školy, neboli vyriešené viaceré problémy praxe. Zákon totiž nerozlišuje medzi jednotlivými druhmi potravín, ale berie ich ako celok, čo má za následok, že mnohí z verejných obstarávateľov tak spadnú do režimu nadlimitných zákaziek.

Ďalšou z výnimiek, ktorá sa týka veľkých aj malých zákaziek, sú bezpečnostné záujmy štátu. Dôvodová správa k tejto výnimke stanovuje, že sa nemusí uplatňovať len v čase vojny alebo bezprostredného ohrozenia života, zdravia a majetku, ale je možné uplatniť ju aj v prípade preventívnych opatrení. Táto výnimka je preto podľa nášho názoru nedostatočne sformulovaná, nakoľko môže byť v praxi zneužívaná.

  1.   Zrušenie zákaziek s nízkou hodnotou.

Novela plánuje zachovať tri druhy zákaziek, a to zákazku malého rozsahu, podlimitnú zákazku a nadlimitnú zákazku. Po novom tak budú v ZVO upravené len podlimitné a nadlimitné zákazky.

  1.   Zmeny pri zadávaní podlimitných zákaziek.

Postup zadávania podlimitných zákaziek od 01. 08. 2024 prebieha v dvoch režimoch, a to so zverejnením a bez zverejnenia.

Tovary a služby je možné obstarať bez zverejnenia oslovením aspoň 3 namiesto pôvodných 2 hospodárskych subjektov za účelom predloženia ponuky. Zákon v tomto ohľade nerieši situáciu, ak minimálne 3 hospodárske subjekty vôbec neexistujú. Riešením tejto situácie je podľa nášho názoru, ako aj ustálenej praxe, zverejnenie súťaže vo Vestníku UVO. V prípade, ak verejný obstarávateľ nájde 3 hospodárske subjekty, je lehota na predkladanie ponúk ľubovoľná, teda na vôli verejného obstarávateľa. Potom je s účinnosťou novely verejný obstarávateľ povinný do 10 dní od zverejnenia uzatvorenej zmluvy v centrálnom registri zmlúv zverejniť tiež správu o zákazke.

Pri stavebných prácach sa postup bez zverejnenia môže uplatniť do hodnoty zákazky 800 000 eur oslovením aspoň 3 hospodárskych subjektov. Verejný obstarávateľ môže v tomto prípade osloviť aspoň 3 hospodárske subjekty alebo sa rozhodnúť pre postup so zverejnením.

Postup so zverejnením sa povinne vzťahuje na stavebné práce s hodnotou rovnakou alebo vyššou ako 800 000 eur. Verejný obstarávateľ je zároveň povinný zverejniť výzvu na predkladanie ponúk prostredníctvom elektronickej platformy vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov.

V prípade podlimitnej koncesie je s účinnosťou novely verejný obstarávateľ povinný poslať Úradu pre verejné obstarávanie („Úrad“) na uverejnenie informáciu o zadávaní podlimitnej koncesie.

Zároveň  nie je pri podlimitných zákazkách pri vyhodnocovaní ponúk naďalej potrebné zriadenie komisie, na rozdiel od nadlimitných zákaziek, kde takáto povinnosť ostáva zachovaná.

  1.   Aké sú lehoty pri postupe so zverejnením?

Postup so zverejnením vyžaduje dodržanie minimálnych lehôt na predkladanie ponúk, a to:

  • 9 pracovných dní od odoslania výzvy pre zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby a
  • 14 pracovných dní od odoslania výzvy pre zákazky na uskutočnenie stavebných prác.
  1.   Predĺženie lehoty na predkladanie ponúk.

Ak pri vysvetľovaní vykonal verejný obstarávateľ podstatné zmeny v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky, bol povinný lehotu primerane predĺžiť. Zároveň bol povinný primerane lehotu predĺžiť aj pri preukazovaní splnenia podmienok účasti. S účinnosťou novely má verejný obstarávateľ v týchto prípadoch povinnosť predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk o celú jej pôvodnú dĺžku.

Naďalej zostáva zachovaná povinnosť primerane predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk, ak verejný obstarávateľ napriek dostatočne včas doručenej žiadosti o vysvetlenie nestihne v lehote 6 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk poskytnúť na túto žiadosť odpoveď.

Pri strategických zákazkách je verejný obstarávateľ povinný poskytnúť vysvetlenie potrebné na vypracovanie ponuky najneskôr 6 dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk.

Verejný obstarávateľ nie je povinný poskytnúť vysvetlenie, ak žiadosť o vysvetlenie nebola doručená včas, t. j. najmenej 5 dní pred uplynutím lehoty, teda 11 dní pred lehotou na predkladanie ponúk. Pri zmene v súťažných podkladoch sa lehoty predĺžia primerane.

  1.   Ako postupovať ak nebude fungovať eForms?

Novela ZVO rieši aj situáciu, ak nebude fungovať eForms. V prípade, ak nebude fungovať eForms, platí povinnosť odoslať oznámenie cez európsky vestník.

  1.   Stanovenie stropu pre sociálne a environmentálne hľadisko.

Verejný obstarávateľ bol podľa doterajšej právnej úpravy v kalendárnom roku, v ktorom začal alebo realizoval najmenej 10 verejných obstarávaní (okrem zákaziek s nízkou hodnotou), povinný najmenej v 6 % z týchto verejných obstarávaní použiť sociálne alebo environmentálne hľadisko. Táto povinnosť sa od augusta tohto roka mení.

Od augusta sa táto povinnosť vzťahuje na podlimitné zákazky na tovary a služby ako celok a stavebné práce s predpokladanou hodnotou zákazky nižšou ako 300 000 eur.

  1.   Nové finančné limity od 01. 08. 2024.
    • Finančné limity pre obce, VÚC, združenia a právnické osoby v zmysle ZVO.

S vylúčením zákaziek s nízkou hodnotou prišlo tiež k úprave finančných limitov podlimitných a nadlimitných zákaziek, ktoré sú pre obce, vyššie územné celky, právnické osoby (v zmysle ZVO) a združenia v pozícii verejného obstarávateľa s účinnosťou od 01. 08. 2024 nasledovné:

 

  • Finančné limity pre štát.

Finančné limity pri podlimitných a nadlimitných zákazkách, v ktorých je štát verejným obstarávateľom, sú od 01. 08. 2024 nasledovné:

 

 

  1.   Zrušenie žiadosti o nápravu s účinnosťou od 27. 6. 2024.

Dňom 27. 06. 2024 bola zrušená žiadosť o nápravu Zákonom č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície.

Inštitút žiadosti o nápravu slúžil verejnému obstarávateľovi ako prostriedok nápravy zistenej nesprávnosti v podkladoch verejného obstarávania. Inštitút žiadosti o nápravu vždy predchádzal podaniu námietok, a teda námietkovému konaniu.

Nápravu je preto možné po novele ZVO docieliť len na základe žiadosti o vysvetlenie alebo priamo prostredníctvom námietky.

Verejných obstarávaní, ktoré sa začali pred 27. 06. 2024, sa táto zmena netýka a je aj najďalej možné inštitút žiadosti o nápravu využiť.

  1.   Skrátenie lehoty na podávanie námietok na 10 dní s účinnosťou od 27. 06. 2024.

Námietky predstavujú jeden zo základných nástrojov ochrany subjektov zúčastnených na procese verejného obstarávania. V rámci výkonu dohľadu nad verejným obstarávaním o nich rozhoduje Úrad. Spolu so zrušením inštitútu žiadosti o nápravu prišlo 27. 06. 2024 aj ku skráteniu lehôt na podávanie námietok.

Námietky je tak možné podať do 10 dní od:

  • uverejnenia oznámenia v európskom vestníku alebo uverejnenia výzvy vo vestníku,
  • poskytnutia dokumentov potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých kontrolovaným,
  • doručenia oznámenia o nezaradení do dynamického nákupného systému („DNS“) alebo kvalifikačného systému,
  • doručenia oznámenia o výsledku vyhodnotenia ponúk alebo návrhov.
  1.   Zmena okruhu zákaziek, voči ktorým nie je možné podať námietky.

Námietky ako jeden z prostriedkov revíznych postupov nie je možné podať voči akejkoľvek zákazke. Novela tento okruh zákaziek s účinnosťou od 01.08 2024 mení.

Námietky tak nie je možné podať proti:

  • zadávaniu podlimitnej zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby, alebo postup zadávania podlimitnej koncesii,
  • zadávaniu podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia ako 1 500 000 eur,
  • zadávaniu zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti, ak je predpokladaná hodnota zákazky nižšia ako 300 000 eur pri zákazke na tovary a služby a 800 000 eur pri uskutočnení stavebných prác.
  1.   Oprávnenie podať námietku má len uchádzač, záujemca a účastník.

Novela ZVO zredukovala okruh subjektov, ktoré sú oprávnené podať námietky.

Námietky už naďalej nemôže podať tretia osoba (iná ako záujemca a uchádzač), ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného.

Zároveň námietky s účinnosťou novely nemôže podať ani orgán štátnej správy, ktorý osvedčí právny záujem v danej veci, ak boli kontrolovanému poskytnuté finančné prostriedky z Európskej únie.

Od 01. 08. 2024 tohto roka sú tak oprávnení podať námietky len uchádzač, záujemca, ktorého práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného a účastník.

  1.   Nové vymedzenie vzťahujúce sa na opravu chýb v položkovom rozpočte.

Nová právna úprava zohľadňuje prax, kde sa pri rozsiahlych položkových rozpočtoch často vyskytovali chyby v písaní a počítaní, ktoré mohli viesť až k vylúčeniu uchádzača.

Po novom sa na zmenu položkového rozpočtu nebude hľadieť ako na zmenu ponuky, a to za predpokladu, že celková cena zostane zachovaná a oprava nebude mať vplyv na iné kritérium vyhodnotenia ponúk.

  1.   Aplikácia podmienok účasti aj na osoby, ktoré majú zastupiteľské, rozhodovacie alebo kontrolné právomoci.

Verejného obstarávania sa môže zúčastniť len ten hospodársky subjekt, ktorý spĺňa podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia.

Jednou z hlavných podmienok je aj bezúhonnosť. Od 01. 08. 2024 sa okruh osôb povinných preukázať bezúhonnosť rozširuje. Okrem hospodárskeho subjektu, členov jeho štatutárneho, dozorného orgánu a prokuristu, je výpis z registra trestov povinná predložiť aj každá osoba, ktorá má v uchádzačovi zastupiteľské, rozhodovacie alebo kontrolné právomoci.

Bezúhonnosť týchto osôb sa má preukazovať čestným vyhlásením, ktoré musí obsahovať zoznam takýchto osôb. Ak takéto osoby vo firme nie sú, uchádzač je povinný predložiť čestné vyhlásenie o neexistencii ďalších osôb.

Problémom je realizácia tohto ustanovenia vo veľkých konglomerátoch, kde preverenie bezúhonnosti môže byť veľmi náročné.

  1.   Daňové nedoplatky a nedoplatky na poistnom už nie sú prekážkou účasti na verejnom obstarávaní.

Ďalšou podmienkou účasti na verejnom obstarávaní je neexistencia nedoplatkov na sociálnom poistení, pohľadávok zdravotnej poisťovne po splatnosti a daňových nedoplatkov. Po novom nebude možné vylúčiť uchádzača z verejného obstarávania, ak jeho nedoplatky kumulatívne nepresiahnu sumu 200 eur.

Uchádzača nebude možné vylúčiť z verejného obstarávania ani ak svoje nedoplatky už zaplatil alebo mu bolo povolené ich platiť v splátkach.

  1.   Predĺženie lehoty na zápis osoby do zoznamu hospodárskych subjektov.

V súlade s novelou ZVO má Úrad  povinnosť zapísať hospodársky subjekt do zoznamu hospodárskych subjektov do 15 pracovných dní od doručenia kompletnej žiadosti o zápis vrátane všetkých príloh. To znamená, že Úrad má na tento úkon 15 pracovných dní namiesto pôvodných 15 dní.

  1.   Predĺženie trvania rámcových dohôd na 12 mesiacov.

Podľa predchádzajúcej právnej úpravy je možné v DNS uzatvoriť rámcovú dohodu na maximálne 6 mesiacov. Od novely ZVO je možné uzatvoriť rámcovú dohodu na 12 mesiacov.

  1.   Zmena preskúmavania úkonov kontrolovaného pred a po uzatvorení zmluvy.

S účinnosťou novely ZVO bude môcť Úrad preskúmať úkony kontrolovaného pred uzatvorením zmluvy len:

  • na základe podnetu kontrolovaného na výkon kontroly ním zadávanej zákazky alebo koncesie s výnimkou zákaziek a koncesií uzatvorených a realizovaných z prostriedkov EU alebo
  • v námietkovom konaní na základe námietok.

Na druhej strane preskúmavanie úkonov kontrolovaného po uzatvorení zmluvy bude môcť Úrad vykonávať:

  • z vlastného podnetu Úradu,
  • na základe podnetu riadiaceho orgánu podľa osobitného predpisu alebo
  • na základe podnetu orgánu auditu podľa osobitného predpisu.
  1.   Preskúmanie úkonov kontrolovaného pri podlimitných zákazkách, pri ktorých nemožno podať námietky.

Pri podlimitných zákazkách, pri ktorých nemožno podať námietky vykonáva preskúmanie úkonov orgán vnútornej kontroly kontrolovaného.

Po uzavretí zmluvy pri podlimitných zákazkách, pri ktorých nemožno podať námietky, vykonáva Úrad kontrolu len  na základe podnetu orgánov činných v trestnom konaní, Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, Protimonopolného úradu Slovenskej republiky alebo na základe plánu kontrolnej činnosti.

  1.   V námietkovom konaní dochádza k sprísneniu koncentračnej zásady.

V námietkovom konaní je Úrad viazaný rozsahom označených skutočností, proti ktorým námietky smerujú. Zároveň nemôže rozhodnúť nad rámec označených skutočností. Mimo námietkového konania je Úrad viazaný podnetom.

  1.   Zlúčenie kontroly s konaním o správnom delikte.

S účinnosťou novely ZVO dochádza aj ku zlúčeniu výkonu kontroly s konaním o správnom delikte. To znamená, že ak Úrad začne konanie o preskúmaní úkonov kontrolovaného, jeho súčasťou bude aj rozhodovanie o uložení pokuty za prípadné správne delikty vymedzené v ZVO. Rozhodnutie o uložení pokuty bude obsahovať možnosť odvolania sa.

  1.   Nové konanie o rozklade.

V nadväznosti na možnosť odvolania sa bude zavedené aj nové konanie o rozklade, ktoré umožní kontrolovaným subjektom podať rozklad proti výroku, ktorým bola uložená pokuta. Rozklad musí byť podaný do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia, proti ktorému smeruje, a o rozklade bude rozhodovať predseda Úradu na základe návrhu ním ustanovenej komisie.

Predseda senátu bude viazaný obsahom podaného rozkladu. Výnimkou je situácia, ak bolo napadnuté rozhodnutie vydané na základe nedostatočne zisteného skutkového stavu alebo spočíva na nesprávnom právnom posúdení, pričom tieto vady odôvodňujú zmenu napadnutého rozhodnutia.

Lehota na rozhodnutie o rozklade je 30 dní a v obzvlášť zložitých prípadoch 60 dní odo dňa doručenia rozkladu predsedovi Úradu.

  1.   Zníženie pokút za správne delikty a ich preskúmanie súdom.

Za najzávažnejšie porušenia sa fixných 5 % zmluvnej ceny znižuje na rozpätie 0,1 % až 5 % zo zmluvnej ceny v prípadoch, ak sa verejný obstarávateľ vyhol povinnosti uzavrieť zmluvu, ak nedodržal kritériá na vyhodnotenie ponúk, a ak to malo vplyv na výsledok verejného obstarávania.

V prípade rozdelenia predmetu zákazky s cieľom vyhnúť sa použitiu postupu pri zadávaní nadlimitnej zákazky alebo pri zadávaní podlimitnej zákazky je pokuta stanovená v rozsahu 0,1 % až 5 % zo súčtu zmluvných cien. Zároveň sa tak pri fondových zákazkách, v ktorých bola uložená korekcia, nebude ukladať pokuta.

Pri uložených pokutách za správne delikty sa zavádza možnosť preskúmania výšky pokuty súdom.

V prípade, ak účastník konania písomne oznámi Úradu, že v plnom rozsahu, bezpodmienečne a neodvolateľne súhlasí s tým, že sa dopustil prejedávaných správnych deliktov, uloží Úrad v rozhodnutí pokutu zníženú o 50 %. Proti rozhodnutiu o uložení pokuty zníženej o 50 % nemožno podať opravný prostriedok. Rozhodnutie o uložení pokuty zníženej o 50 % nie je preskúmateľné súdom.

  1.   Konania začaté do 01. 08. 2024.

V záverečných ustanoveniach novelizovaného ZVO postup pre verejné obstarávania začaté pred novelou ZVO nenájdeme. Možno preto predpokladať, že verejné obstarávania, ktoré sa začali pred 01. 08. 2024, sa budú spravovať naďalej starou právnou úpravou s účinnosťou do 01. 08. 2024.